web analytics

SLOGANS

Een goede slogan heeft kenmerken van spreekwoorden. Want deze volkswijsheden werden door de kwaliteit ervan verankerd in het collectief geheugen en daardoor eeuwenlang van mens tot mens overgeleverd. Juist in Friesland behoren de sprekwurden en sei-siswizen tot het DNA van de Friezen  *)

Een goede slagzin heeft kenmerken van een kort gedicht. Een goed ge-dicht spreekt de persoon (GE) aan en is kort en krachtig (DICHT) en komt tot stand door lang wikken en wegen, schrijven en schrappen.

Een goede slagzin heeft kenmerken van een moderne one-liner, aforisme, quote. Veel stijlfiguren die maken dat een spreekwoord, een one-liner, een gedicht onthouden wordt, kenmerken ook de slagzin.

 

Zie hierna > http://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/slogan/de-waarde-van-een-slogan/

Zie hierna > http://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/slogan/criteria-voor-een-goede-slogan/

Zie hierna > http://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/slogan/een-slagzin-voor-heel-fryslan/

*) Op deze website tref je heel veel van deze oeroude (en nieuwere) Friese spreekwoorden. Bijvoorbeeld als spreuktegels en de 30 dozijn vertaalde sprekwurden & sei-siswizen met de uitspraakbestanden.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/slogan/

De waarde van een slogan.

Een slagzin is te vergelijken met de dobber aan het vissnoer van een hengelaar. Of met de drijvers van een net om veel vis te kunnen verstrikken. Aan het eind van de lijn hangt het aas om de vis te kunnen verschalken. Een goede reklame-strategie drijft op een goede slogan. Een promotie-campagne opzetten is nogal …

Criteria voor een goede slogan.

Als door jarenlange herhaling in diverse media de boodschap van de slogan alom bekend is, pas dán is het doel bereikt en kan de slogan nóg langer worden gebruikt. Voor een goede promotie-campagne is dus belangrijk: EEN GOEDE SLOGAN onder VEELVULDIG EN LANGDURIG GEBRUIK —————————————————————————————————————————————————— EEN GOEDE SLOGAN is meestal KORT en KRACHTIG. Zo telt …

één slagzin voor heel FRIESLAND.

Bij de provincie-Friesland is al vele jaren geleden bedacht dat het mooi zou zijn als de Friese ondernemers in de toeristische sector gezamenlijk Fryslân op de kaart kunnen gaan zetten. Om dat streven te bereiken was de door de provincie Fryslân gefinancierde stichting MERK opgetuigd. De focus van de stichting Merk-Fryslân zou primair liggen op …