The bidbookgroup from Leeuwarden Cultural Capital of Europe went to the market and “mei de minsken yn petear” om discussie uit te lokken, om nieuwe usability invalshoeken te zoeken teneinde stille, maar traditionele oer-Fryske eigen-aardigheden een plaats te geven in zes oer-Fryske thema-trajecten als
MEET ME AT HOME, MEET ME AT THE GARDEN, MEET ME AT THE NEIGHBOURS, MEET ME IN THE CITY, MEET ME ON THE WATER and MEET ME AT THE HORIZON.
16 november 2015. De Provinsje Fryslân trok t.b.v. een éénjarig experiment € 330.000 uit voor het op de been zetten van een nieuw samenwerkingsverband met de website http://www.finsteropfryslan.frl waarvoor een bedrag van € 50.000 resteerde uit het beëindigde Mediafonds, waarvan eerder 70% van het startbedrag van € 350.000 bestemd was voor vernieuwende multimediale initiatieven.
Al eerder dus zouden in het hieraan voorgaande Fries Mediacentrum kranten en de regionale omroep de krachten al bundelen. Het enige “vernieuwende” lijkt me de huidige samenscholing bij FINSTER van enkele mensen van de Leeuwarder Courant, Omrop Fryslân, het Fries Dagblad en GPTV.
Dit “Mediaplatform” gaat van meet af aan met “slow nieuws ” en “multimediaal mienskippelik” op zoek naar die vernieuwing en wel onder de provinciale vereiste dat de VERHALEN op FINSTER betrekking moeten hebben op de thema’s en projecten uit het bidboek LWD-CH18.
Vandaag ging de site online met de vruchten van 2 maanden noeste arbeid, zoals een artikel over de inzet van 20 beschilderde mobiele toiletten voor LWD2018. Sjoch mar > Finster op Fryslân (bericht gewist?)