Deze Femmes Vattaal zijn al 14 jaar aan slag (en soms van slag) op olievaten en andere afval-instrumenten. De dertien Friese famkes staan garant voor een ijzersterk, eigenzinnig, meeslepend en bruisend evenement. In Friesland is deze vitale meidengroep al lang een begrip en in de rest van Nederland zeker geen onbekende voor een breed publiek.
(Bijna) onvindbare spreekwoorden.
Het spreekwoord is de sleutel tot taal en cultuur.
Taal is de sleutel tot contact en communicatie.
Communicatie is de sleutel tot participatie.
Soms krijgt een aansprekend citaat, aforisme, een one-liners, een zó grote verspreiding dat het een “gevleugeld woord” wordt. Vroeger verliep die verspreiding van gezegden door overdracht van ouder op kind,.Tegenwoordig hebben de media daar een stevig handje in. Van alle media is een weblog als deze de zwakste, maar ook de persoonlijkste vorm. In deze editie: vijftien zelfbedachte, uit bruikbare brokstukjes geconstrueerde, nieuwe spreekwoorden, gezegden. Ze staan niet in (spreek)woorden-boeken en ze zijn ook niet vindbaar via een zoekmachine als Google. En natuurlijk zijn deze constructies meer aan deze tijd gebonden en hebben ze niet zo’n grote eeuwigheidswaarde als de meeste bestaande spreekwoorden of gezegden.
HJERST
fammen ferstopje de nâle
achter nij toai
en litte har kontoeren
riede troch de eachopslach
dy’t it ego strielet
de wind op zoek naar ruzie
jaagt met leedvermaak
de blaren uit de kruinen
onbekende auteur
de blaadjes vallen
één voor één,
vogels fluiten
nu minder vrolijk
Jannie Schepenaar.
dûnsjende flamkes
yn in ien fâldich houtfjoer,
stille gedachten
Johanna Kruit, vertaling J. v/d Meer.
Touché: Het is niet eerlijk. Liggen we lekker te slapen, zijn we zelfs met een sloot koffie van Douwe Egbertszoon niet op te wekkeren en dan schiet goudblondeerlijke Maxima een canonskogel door de vaderlandse kerk: met ” DE NEDERLANDER BESTAAT NIET”.
Pake Sake: Nou breekt m’n klomp. Daar hebben de Friezen nou eeuwenlang tegen moeten knokken. En toen kwamen generaties Friese trambestuurders en ministers, politieagenten en onderwijzers dat Hollandse volkje besturen, in toom houden, tot tien leren tellen en de nationale psalm Het Wilhelmus, vers 1 en 6 in nieuwe berijming aanleren.
Touché: Tja: Dat krijg je ervan. Maxima heeft de Coninck van Hispaengien niet begheert. En Willem zijn kindertjes zijn niet meer zo van Duytschen bloet. Dé NEDERLANDER bestaat niet? Nou, dan bestaat dé allochtoon ook niet. Lilianne Ploume voelt zich al statenloos burger in Niemandsland.
Anna Liese: Stelletje ongeregeld, jullie maken er een zooitje van. Gelukkig waren daar nog die Frieslanders met het Friese volkslied en nieuw blauw bloed voor het koningshuis. En Doutzen Kroes út Eastermar fansels. Maar even serieus: zou het zo langzamerhand niet eens tijd worden voor een nieuw Nederlands volkslied, als samen-plaksel voor meerdere medelanders?
Pake Sake: Nou breekt m’n klomp. Daar hebben de Friezen nou eeuwenlang tegen moeten knokken. En toen kwamen generaties Friese trambestuurders en ministers, politieagenten en onderwijzers dat Hollandse volkje besturen, in toom houden, tot tien leren tellen en de nationale psalm Het Wilhelmus, vers 1 en 6 in nieuwe berijming aanleren.
Touché: Tja: Dat krijg je ervan. Maxima heeft de Coninck van Hispaengien niet begheert. En Willem zijn kindertjes zijn niet meer zo van Duytschen bloet. Dé NEDERLANDER bestaat niet? Nou, dan bestaat dé allochtoon ook niet. Lilianne Ploume voelt zich al statenloos burger in Niemandsland.
Anna Liese: Stelletje ongeregeld, jullie maken er een zooitje van. Gelukkig waren daar nog die Frieslanders met het Friese volkslied en nieuw blauw bloed voor het koningshuis. En Doutzen Kroes út Eastermar fansels. Maar even serieus: zou het zo langzamerhand niet eens tijd worden voor een nieuw Nederlands volkslied, als samen-plaksel voor meerdere medelanders?