Jan B. Ketelaar
De Drachtster beeldhouwer Jan Ketelaar heeft een heel eigen techniek waardoor zijn ruwe ijzeren beelden een haast organisch oppervlak krijgen. Ondanks het gebruik van het weerbarstige materiaal tonen zijn beelden een herkenbare tederheid en emotie.
Jan Ketelaar noem zich POTZENMAKER ( zeg maar: serieuze grappenmaker). Het bedrijf, Potzenmakerij Ketelaar, uit zich door middel van potzen. Het probeert serieuze grappen te maken met strekking en moraal. Potzen kunnen verschillende vormen hebben, gedichten, liedjes, beelden in de geest, voordrachten, documentaires, schilderijen en wat zich zoal aandient. Ze willen indruk maken en aandacht trekken om die aandacht te richten op zaken die het bedrijf als belangrijk ziet.
De basis van het bedrijf vormen de zogenaamde statische potzen. “Beelden die tijd kosten en me de tijd doortrekken”, zegt Jan Ketelaar. “Ik ben mijn eigen baas en knecht. Ik kies mijn eigen kooi. De vrijwillige gevangenis van het beeld waar ik me door werken uit bevrijd. Een beeld moet een strekking hebben, een bedoeling”.
Ketelaar werd vorig jaar door de politie van de weg gehaald toen hij met dit bijna 4 meter hoge tweeling-beeld “De staat van Nederland” per vorkheftruck op pad was naar Den Haag. Hij wilde de groep “Meer” en “Wijzende man” neerzetten op het Binnenhof als protest tegen het Hollandse uitwijzingsbeleid.
De Drachtster beeldhouwer Jan Ketelaar heeft een heel eigen techniek waardoor zijn ruwe ijzeren beelden een haast organisch oppervlak krijgen. Ondanks het gebruik van het weerbarstige materiaal tonen zijn beelden een herkenbare tederheid en emotie.
Jan Ketelaar noem zich POTZENMAKER ( zeg maar: serieuze grappenmaker). Het bedrijf, Potzenmakerij Ketelaar, uit zich door middel van potzen. Het probeert serieuze grappen te maken met strekking en moraal. Potzen kunnen verschillende vormen hebben, gedichten, liedjes, beelden in de geest, voordrachten, documentaires, schilderijen en wat zich zoal aandient. Ze willen indruk maken en aandacht trekken om die aandacht te richten op zaken die het bedrijf als belangrijk ziet.
De basis van het bedrijf vormen de zogenaamde statische potzen. “Beelden die tijd kosten en me de tijd doortrekken”, zegt Jan Ketelaar. “Ik ben mijn eigen baas en knecht. Ik kies mijn eigen kooi. De vrijwillige gevangenis van het beeld waar ik me door werken uit bevrijd. Een beeld moet een strekking hebben, een bedoeling”.
Ketelaar werd vorig jaar door de politie van de weg gehaald toen hij met dit bijna 4 meter hoge tweeling-beeld “De staat van Nederland” per vorkheftruck op pad was naar Den Haag. Hij wilde de groep “Meer” en “Wijzende man” neerzetten op het Binnenhof als protest tegen het Hollandse uitwijzingsbeleid.
De directeur van Potzenmakerij Ketelaar: “Ik moet naar het arrondissementsgerecht in Utrecht op 9 augustus. Ik moet voorkomen omdat gedacht wordt, dat ik in november 2006 het land in gevaar heb gebracht. Er is een grote kans dat de verdediging wordt gedaan door Anker en Anker Strafrechtadvocaten. Ik hoop er maar het beste van.” WIJ OOK.