↑ Return to SLOGANS

Print this Pagina

De waarde van een slogan.

Een slagzin is te vergelijken met de dobber aan het vissnoer van een hengelaar. Of met de drijvers van een net om veel vis te kunnen verstrikken. Aan het eind van de lijn hangt het aas om de vis te kunnen verschalken.

Een goede reklame-strategie drijft op een goede slogan. Een promotie-campagne opzetten is nogal kostbaar. Meestal kost het jaren adverteren voordat zelfs een kei-goede slogan in het doelgebied is aangeslagen. Het is zonde van het geld als later blijkt dat de publiciteits-campagne niet is aan-gekomen in hoofd en hart van de doelgroepers. Meestal blijkt de oorzaak dan een slechte, nietszeggende slogan te zijn.  Minder geslaagde slagzinnen zijn er zat. Daarom kun je zo’n strategie met alles wat daar aan vast zit beter niet overlaten aan amateurs.

Het woord reclame komt van re-clamare, hetgeen betekent: herhaald roepen. Zoals de marktkoopman al sinds de oudheid doet om bij voorbeeld zijn verse vis of  rijpe kersen aan te prijzen. Een slagzin moet dus heel vaak HERHAALD worden. Als door jarenlange herhaling in diverse media de boodschap van de slogan alom bekend is, pas dán is het doel bereikt en kan de slogan nog langer worden gebruikt.

Niet voor niets wordt in de reclame-wereld door ontwerpers de regel van AIDA aangehouden. Hierbij staat de

A voor ATTENTION  (aandacht trekken)

I voor INTEREST (interesse opwekken door herhaling van de boodschap)

D voor DESIRE (de wens opwekken om het product aan te schaffen)

A voor ACTION (overhalen tot de aankoop)

Zie hierna >  http://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/slogan/criteria-voor-een-goede-slogan/

 

 

 

 

 

Permanent link to this article: http://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/slogan/de-waarde-van-een-slogan/