web analytics

Weekblog 2007-34: Raku-keramiek.

 Uitgelicht:  Tjabel Klok, keramist in Opeinde

Raku stoken is een techniek waarbij het glazuur van een werkstuk (sterk) craqueleert. Eerst wordt een (gebakken) werkstuk geglazuurd. Daarna wordt het in  een hout- of gasoven zeer snel tot op een temperatuur van ca. 1000 °C gebracht. Het werkstuk wordt dan uit de oven gehaald en aan de buitenlucht blootgesteld. Door de snelle afkoeling craqueleert het glazuur. Vervolgens wordt het werkstuk in een zaagselton gelegd. Het zaagsel ontbrandt en veroorzaakt rook. De rook trekt in de craquelé. Door de rook is de craquelé zwartgekleurd.

Het Japanse teken Raku staat  voor “geluk, vre­de, vrijheid, vreugde”.
Rakugestookt aardewerk is een laag­gebakken poreus aardewerk, met een glazuur dat meestal een duidelijke haarscheur vertoont. De scherf heeft geen heldere klank zoals bij porselein, maar het klinkt als karton wanneer je er tegen aan tikt. Raku-keramiek is breek­baar. Het is dan ook niet geschikt voor dagelijks gebruik in de keuken. In Japan werd de rakutechniek vrijwel alleen toegepast voor theekommen bij de theeceremonie. Tegenwoordig wordt deze werkwijze, vooral in het Westen en in Amerika, aange­wend bij toege­paste kunst en keramische plastieken.

De snelle afkoeling bij de raku­ techniek is alleen mogelijk bij poreus aardewerk. Nadat de oven tot ongeveer duizend graden roodgloeiend is opgestookt, wordt het werkstuk met een lange tang uit de oven gepakt en in zaagsel gelegd. Er is dus een temperatuurverschil van bijna duizend graden binnen een heel korte tijd.

Tjabel Klok is gespecialiseerd in Raku-stooktechnieken. Een grote collectie Raku-gestookte vazen, schalen enz. is te bewonderen in zijn werkplaats/atelier te Opeinde Friesland.

 

 

 

 

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2007/08/weekblog-2007-34-column-de-droomcollectie-raku-keramiek/

Weekblog 2007-33 over GELD, grapke, ONderLINERS, haiku. (de volledige inhoud? klik op deze titel)

                                                              

Ontvangen van Gerhart Griesel uit Zuid-Afrika:  een artikel over taal-vereenvoudiging.
Mijn column NUW-NEERLANDS VOOR AUTOGTONEN EN ALLOGTONEN van 25-08-06
was al een voorzetje in die richting. Het is grappig om ook vanaf het Zuiderlijk halfrond een soortgelijk voorstel te lezen.

Daar is al verskeie voorstelle gedoen dat die spelling van Engels vereenvoudig moet word.
Ek glo dat dieselfde met Afrikaans moet gebeur:

Doen weg met ”n’ – skryf net ‘.
Ook behoort die dubbele -oo- verkort te word tot slegs -o-. Die vordeel hiervan is oglopend.
Die lang -ie- kan vereenvoudig word tot -i-. Di gevolg hirvan is dat boeke korter word.
Di dubbele -nn- word verander tot -n-. ‘ Mens sal dus viniger kan lees.
Di onderskeid tussen -v- en -f- is verwarrend en ek stel vor dat slegs – f- gebruik word. Dit maak dit makliker fir sowel onderwysers as kinders.
Di letters -oe- kan ferkort word met -u-. Skryf en tik word finiger gedun.
Maak di lang -ee- sommer -e-. Kinders op skol sal ni mer so lank nem om teler spel ni.
En di lang -aa- word -a-.  Papir word gespar omdat dar ni mer baie letters op di papir ferskyn ni. Ek dring darop an dat -ou- ferkort word tot -o-. Di grot antal analfabete in Suid-Afrika sal no makliker kan les, want dar is minder letters.
So ok kan -ui- en -uu- ferkort tot -u-. Di Afrikanse radio se utsendings sal no finiger geskid, want di nuslesers sal ni mer so baie letter huf te les ni.
Di -d en -t an di einde fan worde kan ferander tot slegs -t. Dit kan ons moi tal Afrikans net gut dun.
Dubbele konsonante sos – ll- word enkelkonsonante.
As gehel dink ek my forstele sal ‘ rewolusi ferorsak.
En ferget fan di dubele ontkening!
 

 

Enfot het nimant nog skade angedun.

 —————————————————————————————————————–

241. Jild is nuver guod: Wa’t it bewarret hat der neat oan, en wa’t it brûkt is it kwyt.

Geld is raar spul: Wie het bewaart heeft er niets aan en wie het gebruikt is het kwijt.

240. De minsken meitsje falsk jild en it jild makket falske minsken.
         De mensen maken vals geld en het geld maakt valse mensen.

239. Do kinst mei jild smite, mar de lju smite it net werom.
        Je kunt met geld smijten, maar de mensen smijten het niet terug.

238. Dy’t te folle jild hat, kin der net mei omgean.
         Wie teveel geld heeft, kan er niet mee omgaan
.

237. De hin mei gouden aaien moat ek fuorre wurde.
        De kip met gouden eieren moet ook gevoerd worden.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2007/08/weekblog-2007-33-over-geld-grapke-onderliners-haiku-de-volledige-inhoud-klik-op-deze-titel/

ZEVEN ( 070707-07:07 ) ONLINERS-SPECIAL

     ZEVEN NIEUWE (en oudere) ONE-LINERS:

1. Sleep het verleden niet mee….laat je rugzak maar in het bagagerek.

2. Wie er niet mee zit…..zal er met de pet naar gooien

3. Hoofdpijn?….. Dat zit tussen de oren.

4. Je bent gestoord….als je laat merken dat je gestoord bent.

5. Jouw zijn is mijn zijn…speciaal als we samen zijn.

6. Somtyts faltet gheluck ghelyck eenen teghel stuck.

7. Verschoont, merckt ghy myn onverstant…
niet veel te kennen is geen schant.

 

 



SÂN GRAPKES: 

1.  In
Belg stapt in winkel yn en freget om fjouwer stikkene lampen. Wat wolle jo dêr mei dwaan, freget de winkelman ferheard. Dêr sil ik in tsjustere keamer mei ynrjochtsje, antwurdet de Belg.

2.  In
Hollander hat twa lotten kocht foar Nationale Postcodeloterij . Op ien fan de lotten falt de haadpriis. At er hjirmei lokwinske wurdt, sjocht er soer. Bist net bliid mei de priis?,  wurdt him frege Jawol, is het antwurd, ik ha allinne de pest yn, dat ik dat oare lot ek noch kocht ha. 

3. It blondsje makket foar it earst in balletfoarstelling mei en freget:  Hoe komt it at se allegear op de teannen dûnsje, kinne se gjin langere dûnsers fine ?


4. Jan Willem: Myn skoanâlden raasden fannacht hiel lûd tsjin elkoar. Sjoerd: Wêrom sliepe se dan net yn twa aparte tinten, fier byelkoar wei. Jan-Willem: Dat dogge se no krekt !
 

5. Watze slacht de moarnskrante iepen en koe der net oer út dat hy syn eigen advertinsje fan ferstjerren lêst. Hy bellet gau mei syn âlde freon Jitze. Hast do de krante al sjoen ? freget hy. Se sizze dat ik ferstoarn bin.. Ja, seit Jitze, ik ha it lêzen. Wêr bellest no wei ?


6. Ik mei graach nei darten sjen op de tillevyzje, mar de dokter hat sein dat ik beweging mis. No sjoch ik mar nei tennis.


7. Jannie, jou tante Marie gau in tútsje. Se si sa fuort.
Nee mem, doe’t heit har juster tute hat se him sa’n klap jûn dat er ûnderste boppe gong.

 



ZEVEN HAIKU:
 
 

 

 


DE ZON KLIMT OMHOOG
BOVEN LAGE NEVELS UIT
NAAR EEN STRALEND BLAUW
                                                                                               Johanna Kruit 
 
WATER NAAR ZEE GEBRACHT
GEDROOGD IN HET ZACHTE ZAND
ZOUT OP MIJN LIPPEN
HV
 

 

 
KINDEREN SPELEN
STEMMEN DRIJVEN MET DE WIND
OVER HET WATER
                                                                                             Johanna Kruit 

 

 
ONHOORBAAR VAREN
DE SCHADUWEN VAN  MEEUWEN
OVER HET EILAND
                                                                                              HV 

 

 
GEDACHTEN DENKEN
HOREN HOE DE TIJD VERGLIJDT
OGEN GESLOTEN
                                                                                             Johanna Kruit 

 

 
DOOR  DE BLAUWE LUCHT
STEEDS NIEUWE  DROOMKASTELEN
ZEILENDE MEEUWEN
                                                                                             HV 

 

 
EEN NACHTIGAAL ZINGT
ZACHT VALT HET LAGE ZONLICHT
OVER DE DUINEN
                                                                                            Johanna Kruit
 

 


 

Uit Wikipedia:

 

Er zijn 7 dagen in een week, 7 kleuren van de regenboog, 7 wereldwonderen.
Er zijn 7 hoofdzonden, na 7 vette jaren kwamen er 7 magere jaren.
Er zijn zeven zeeën.
Er zijn zeven schoonheden.
Er zijn 7 dwergen in het sprookje Sneeuwwitje en de zeven dwergen. 
En 7 geiten in het sprookje De wolf en de zeven geitjes.
Kleinduimpje had Zeven-Mijls laarzen aan in het bekende sprookje.
Een toonladder heeft 7 tonen.
De stippen op een dobbelsteen vormen langs weerszijden opgeteld steeds 7.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2007/07/zeven-070707-0707-onliners-special/

Weekblog 2007-27: FRYSLAN BOPPE, Turfgerookte worst, Regengedicht.

Het kon niet missen: ONLINERS uit FRIESLAND komt morgen met de SPECIAL 070707-07:07. waarin onder meer ZEVEN haiku, ZEVEN grapkes, ZEVEN one-liners.
Friesland is niet alleen een land van RUST en RUIMTE maar óók van overheerlijke producten als:

TURFGEROOKTE WORST
ORANJEKOEK
BLEU de WOLVEGA

Geloof me: deze lekkernijen zijn niet alleen puur Fries en ambachtelijk gemaakt maar ook nog hemels van smaak.
Vandaag iets over de echte Friese turfgerookte worst. 

Ik koop deze lekkernij bij een ambachtelijke slager in het Friese Opeinde. Elke dinsdag wordt de combinatie van 80% rundvlees en 20% varkensvlees vermengd met een speciaal vleeskruidenmix. De kruiden trekken dan volledig in het vlees. Vierentwintig uur later wordt de massa nogmaals doorgekneed en in de darmen gestopt. Twaalf uur lang hangen de worsten daarna in de droogkast.  
 
Daarna wordt er gerookt, heel langzaam, gedurende twaalf uren. Het roken van worst ( of vis ) met laagveenturf levert de beste smaak én geur. Helaas wordt er in Nederland geen turf meer gestoken zoals vroeger wél het geval was. Maar slager Biesma ( niet voor niets hofleverancier) liep jaren geleden toevallig eens tegen een hele grote stapel heel oude turven op. Vandaar.
 
Ik kan het niet laten: meteen als ik wat van die worst heb gekocht MOET ik er even heel innig aan gaan ruiken. Geweldig, wát een heerlijke geur. Je zult begrijpen, dat onze hond Murphy van déze worst geen kruimeltje krijgt. AMMENOOITNIET. 


De volgende keer vertel ik U iets over een ander hemels gerecht: de echte Friese oranjekoek van de warme bakker bij slager Biesma om de hoek.
 


Lieve mensen. Blij en trots laat ik jullie weten, dat een aantal van mijn gedichten een warm plekje heeft gevonden in mijn nieuwe tweetalige gedichtenbundel:        

Fiertij ~Viertij

die een spiegel is
voor de mens onderweg
langs mooie en minder mooie
ervaringen en herinneringen

ik schrijf in twee talen
die mij dierbaar zijn
ieder op hun eigen wijze

 

 



REGEN  [R]

De lucht raakt maar niet leeg
er groeien plassen in de straat
waar eerst nog zonlicht was
komen nu wolken naar omlaag.

De kano op de auto regent vol
de boterhammen zijn nog in de mand
ik vouw een bootje van het weerbericht
er kunnen zeven bootjes uit een krant.

Ik wou dat het nog gister was
dan zouden we vandaag een dagje weg
de bootjes laat ik varen in een plas
ze zijn al heel de ochtend onderweg.

Johanna Kruit, g
edicht uit de bundel :  Kun je zien wat je voelt ? 




 

ik neem jullie mee
op reis langs mijn poëzie,                                                                 
die puur tracht te zijn
zoals de natuur

 

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2007/07/weekblog-2007-27-fryslan-boppe-turfgerookte-worst-regengedicht/

Weekblog 2007-26: uitwaaieren over VLIELAND, een poëtische wandeling.

 

EEN POËTISCHE WANDELING OVER OOST-VLIELAND
Op Vlie is in 2006 een poëtische wandeling ingericht met daarin 14 gedicht-fragmenten. Dat ter nagedachtenis aan Jan Slauerhoff,  één van Neerlands grootste dichter/schrijvers. Jan was een tijdgenoot van mijn vader. Beiden waren in Leeuwarden geboren en wel in 1898. Bovendien lagen de meubelzaak van de familie Slauerhoff en de tabakszaak van mijn vader naast elkaar. Zelf kende ik deze Friese dichter/schrijver alleen van zijn werk want hij overleed té jong in 1936, al voordat ik geboren werd. De moeder van Jan Slauerhoff, Cornelia Pronker, was een Vlielandse dochter uit een 400 jaar zeevarende eilander familie. Toch grappig om op vakantie nog zulke verbanden te vinden.

 

foto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IK KAN JE WILDE ZIEL NIET VANGEN,
ZILTE DRUPPELS VLUCHTEN UIT MIJN HAND
MIJN EILAND VAN VERLANGEN
ZACHT STREEL IK JE WITTE ZAND

Maar liefst 5,5 miljoen maal het komende jaar wordt deze tekst als oneindiglange one-liner afgedrukt. Niet in een boek, maar in het natte zand langs de vloedlijn van Vlieland. Ook deze tekst is uitgesneden in een achterband van de Vliehors-expres. Illustratief voor de “niet te vangen wilde ziel” is, dat de bandensnijder aanvankelijk de L van ZIEL vergat

 

Veel meer over de route, de teksttegels én over de dichter is te vinden in:

“Wandelen op Vlieland met Jan Slauerhoff”, geschreven door Ton E.J.Pronker, uitgave VVV-Vlieland en Van Gorcum.

 

ODE AAN SLAUERHOFF: http://www.literairemeesters.nl/evenementen/35

 


 

as krekt berne ljocht

in skynber nije stjêr

fruchtbeammen plante

Haikû: Klaas Kooistra

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2007/06/weekblog-2007-26-uitwaaieren-over-vlieland-een-poetische-wandeling/

Weekblog 2007-25: one liner, two ONderLINERS, vier haiku

foto
Dêr ’t de hearen ride, stoot de moude.
Vraag aan U: wat betekent deze oneliner, letterlijk én figuurlijk?

Haiku van Johanna Kruit:
Een stille morgen
gebeier van een kerkklok
brengt het middaguur

 

de meeuwen klagen
ogen dicht, brandinggeraas,
de meeuwen lachen                 HV

 


foto

 

Red een mens en je red een hele generatie.
Red een boom en je red een heel bos.

Motek

 

————————————————————————–

WACHTGEBOD

Ik had me zó voorgenomen om in onze vakantie lekker helemaal niets te doen. Tenminste helemaal niets aan dit weblog. Maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Een weekblog met twee ontbrekende edities? Dat staat een beetje kaal voor de vaste bezoekers, nietwaar?

Dus: in deze luierperiode zie je er tóch wat op verschijnen.Want ik merkte dat niets moeilijker is dan nietsdoen. Het is zelfs een zware last om niets te doen te hebben. Het is dus dé vraag in een vakantie: draaien we door of draaien we af?

En: een zittende kraai verhongert. Misschien is het daarom juist zó, dat we de belangrijkste dingen doen in de tijd dat we denken niets te doen, want de hersenradertjes draaien tóch gewoon door.

………………………………………………………………………………………………………………
Op het stille strand van VLIELAND staat geschreven:
BRENG GEDACHTEN VOL VERLANGEN NAAR HET LEGE STILLE STRAND
SCHRIJF ZE DUIZEND STILLE MALEN TUSSEN DUIZEND KORRELS ZAND

Deze tekst is uitgesneden in speciale achterbanden van een “huiftruck”, de Vliehors-Expres. Door langs het strand te rijden wordt deze spreuk telkens opnieuw in het zeezand afgedrukt  (en telkens weer gewist door wind en water).
En dát is goed zo.
Zó goed….meer is er niet nodig.
Hoewel? Dit initiatief inspireerde me tot een haiku-drieluik.


De lucht van de haikoe

de meeuwen klagen
ogen dicht, brandinggeraas,
de meeuwen lachen                   HV

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2007/06/weekblog-2007-25-one-liner-two-onderliners-four-haiku/

WAAR DE KOEIEN LOEIEN (en de paarden- en boterbloempjes bloeien). In DR88 gaat het gebeuren.

 

foto

 

 

 

 

IN DR88 GAAT HET GEBEUREN
       

          De Gemeente Smallingerland presenteerde deze week de langverwachte CULTUURNOTA. Nadat de raad vorig jaar uitgebreid viel over een cultuur-notitie, is er een jaar lang Breeduit over nagedacht en aan geschaafd. Het volledige “culturele plaatje” werd blootgelegd en ge-analyseerd, een keur aan maatschappelijke instellingen en individuen verleende medewerking aan de totstandkoming van de nieuwe nota. Blijkens de nieuwe nota is de primaire insteek van het college: ruimte geven aan de actieve (en zo mogelijk creatieve) participatie van de inwoners, om mede daarmee Drachten en omkriten eens duchtig en voorgoed op de kaart te zetten. 
        
          Volgens de nieuwe nota moet in DR88 vrijwel ALLES mogelijk zijn. Dus…na eeuwen ook, dat de al dan niet creatieve burger mag ende moet gaan meedenken en mag meebeslissen over de eigen leef-omgeving. Zo volledig nieuw voor Smallingerland is deze intentie van hogerhand dat de toepassing ervan wel eens in de knel kan komen.
Een tweede insteek van de opstellers van het beleidsplan is de “boppeslach” om Smallingerland, met behulp van hoge geldbedragen, in korte tijd een “culturele lift” te bezorgen. Dat roept bij mij een beeld op van een losliggende, wild rondomspuitende slang aan een wijdopen geldkraan. En van allerlei streekvreemde figuren, die hier wel eens wat zullen gaan performen.  En van té strak opgeblazen ballonnen die welzeker kunnen knappen.

Ik ben meer voor een natuurlijke opbouw van dat culturele; van binnenuit groeiend door lokaal talent. Eenvoudig, van de grond af. Vroeger ging die groei, dat ontstaan van cultuur óók op natuurlijke wijze. Particulieren met geld lieten een mooi huis ontwerpen met stijlvolle meubels erin en prachtige schilderijen voor aan de muren. De een na de ander, langzaamaan. En zo ontstonden steden met voor inwoners en toeristen een keur aan interessante gevels, musea met begrijpelijke kunstuitingen en schitterende beelden in de openbare ruimte. Deze kunst-stimulerende rol is nu overgenomen door de overheden met een idé-fixe van participatie plus vermarkting.
Maar: kunst, die niet dicht bij de mens ligt, wordt niet begrepen. En bij de bevolking, van wiens belastinggeld de activiteiten worden bekostigd, ontstaat bij nogal grootse of kostbare kortstondige experimenten al gauw een gevoel van: “wat een geldverspillerij”. Als illustratie: de Friezen gebruiken om uitdrukking te geven aan dat gevoel prachtige, relativerende sei-siswizen: 

237. “Dat raakt kant noch wal”, zei de man, en hij piste midden in de praam
    

      Hier wordt het nieuwe, het buitenissige, het onbegrijpelijke op een boerse manier belachelijk gemaakt. Ook in andere sei-siswizen gaat de Fries van zichzelf uit en haalt het eigene naar voren: of het nu om die ene tand gaat, om het weinige geld, om een gewoonte of een detail. Zó is de Fries: wars van overdrijving en trots op het eigene. Men wil gewoon “het eigen bootje” voortroeien, met kleine slagen en met de riemen die men in handen heeft heeft: al is het maar een stopnaald.

236. “Mar hy byt sa goed as tweintich oare”, sei it âld wyfke en se hie mar ien tosk.

235. “Wat in skandalige oerdriuwing”, sei de man en hy seach troch in mikroskoop.

234. “It komt fansels werom”, sei de boer, doe liet er syn baarch in stik spek frette.

233. “Men moat wat misse kinne”, sei de frek en hy die in healtsje yn de ponge.

 
231. “Wat in lekker ding”, sei de jonge en hy sobbe syn famke oant it earlel.

230. “Alle bytsjes helpe”, sei ’t wiif en hja treau it skip mei de stopnuddel. 


229. “It is klearebare leafde”, sei de boer, doe tute ‘r in keal op it bil.
 
228. “Moai fytswaar”, sei de man en hy stepte yn de auto. 

 

 


Een spreekwoord luidt: Communicatie is de sleutel tot participatie. Drachten, dat willen we meemaken is de titel van de gemeentelijke oproep tot participatie aan de Smallingerlanders. Op dit moment is het voor de deelnemers nog afwachten geboden wanneer en hoe er door het gemeentebestuur gecommuniceerd wordt over hun inbreng. Misschien gaat “het” in Dr88 toch nog ECHT gebeuren.                                                     HV
 

                                                                                                                                         

Zelfs aan de individuele burger werd via de actie “datdrachtenwiljemeemaken” een inbreng gevraagd onder de belofte, dat geschikte ideeën zouden worden ingebed in die aankomende cultuurnota. Er verschenen nogal wat culturele ideetjes op de internet-site van de gemeente. In een hoopvolle stemming leverde ook ik er een zestal kleinere plannen, waaronder dat van een poëtische route door Drachten.

 

foto

Heerlijk in het zonnetje, tot m’n enkels in de groente.  Acht uur lang grazen. Het verse, sappige, kruidige gras graait zo lekker weg. Dan acht uur lang lekker liggen herkauwen, luieren in de zon, over koetjes en kalfjes praten. Dan een kuier naar de stal, er wordt even aan m’n uier gezogen. Ik kan ervoor kiezen om in de warme stal te slapen of onder de sterrenhemel. Om dan te kunnen luisteren naar de allermooiste muziek die er is: die van de natuur. Is dit even leven als een God in Friesland? Wat wil een rund nog meer.
Het is een waarheid als een koe: er is geen koe zo wit of er zit wel een vlekje aan. Ik zal geen oude koeien uit de sloot halen, want het is alom bekend dat koster’s koe op het kerhof mag weiden. Nou, ieder diertje zijn pleziertje, zei ik vroeger.

Het zal wel weer werken als een rode lap op een stier, maar NU ga ik toch echt eens de koe bij de horens vatten. We kunnen nu wel nonchalant over koetjes en kalfjes blijven praten, maar het mag best eens met koeieletters worden geschreven: Er zijn zakenlui die je koeien met gouden horens beloven.

En er zijn altijd mensen, zo dom als het achtereind van een koe, die er intrappen, denkend: “je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt”. Maar echt, het maakt de ‘witte boorden’ niet uit of de koe schijt of de os. Ze zijn er als de pinken bij, vliegen op hun slachtoffers af als een stier op een bult hooi. Per slot van rekening lopen er op deze wereld meer runderen rond dan je zo ziet. Onder andere deze melk-koetjes. Geen koe wordt vet op de dam, dus als een koe geen melk meer geeft, raakt ze aan de slager. De put wordt pas gedempt als het kalf verdronken is. Dan wordt ook dat gemeste kalf snel geslacht en moet het bloeden. Dat snapt een rund nog.

foto

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2007/06/waar-de-koeien-loeien-en-de-paarden-en-boterbloempjes-bloeien-in-dr88-gaat-het-gebeuren/

Weekblog 2007-22. DRACHTEN, CULTUURSTAD van het NOORDEN

DRACHTEN is kort geleden gebombardeerd. Door het provinciale bestuur nog wel. Namelijk tot cultuurstad. Via een functionele verdeelsleutel vielen in andere steden van Friesland de speerpunten toerisme, handel en industrie.
Drachten is vanouds een kruising van een straatweg en een kanaal, waarover vroeger de uitgegraven turven van deze veenstreek werden vervoerd. En een woonplaats van noeste en soms woeste werkers.

Voor mooie dingen was toen geen geld en voor cultuur geen tijd. Sindsdien is Drachten-dorp door Handel en Industrie uitgegroeid tot tweede stad van Friesland. Philips, Dunlop…er kwam een vliegstrip en heel veel woonwijken. En vanwege de noden van de veelal technisch ingestelde instromers en hun gezinnen:  bieden, naast prozaïsche oorden voor vertier, plezier en getier, o.a. onze vermaarde schouwburg DE LAWEI, het museum, de kunstuitleen en de bibliotheek zeker enige cultuurkwaliteit.

Alleen: het zal een langdurig proces worden totdat de bestaande vorm van cultuur gekanteld is. En het is een enorme inhaalslag om Drachten bovenlokaal cultuur-paradijselijk te laten groeien en bloeien. Een dergelijke “boppeslach” gaat niet zonder forse overheids-steun. In financieel opzicht dan. Om eens een spreekwoord te verzinnen: Paarden-dressuur en mensen-cultuur… daar moet geld bij.  Echte cultuur, geworteld in, gedragen en zelfs aangedragen door de bevolking kan niet opgelegd worden. En wat er niet is ( in Drachten is er dus niet echt veel op dit gebied ) kan en moet dan maar langzaam groeien.

Een Frans spreekwoord zegt:  “Le proverbe….Clé de la langue et de la culture”.
Ofwel: Het spreekwoord is de sleutel tot taal en cultuur.
Die one-liner spreekt mij wel aan. Vandaar dat ik hier en nu en in digi-taal alvast mijn eerste steentje kan bijdragen voor een poëtische route door het straks steviger kloppende hartje van Friesland. Als opstappertje voor een HONDERD-TROTTOIR-TEKSTTEGEL-ROUTE, bedoeld om met ‘s werelds aller-aller-aardigste en opmerkingswaardigste spreuken Drachten-City een tikkie op te leuken. Om de lokale cultuur letterlijk van de grond af op te bouwen. Zodoende wordt Drachten tóch nog een spreukmakend stadje.

Om een beetje completer te zijn: spreuken, waaronder citaten, haiku, one-liners kun je natuurlijk ook op wandtegels drukken, of op een suikerzakje, een bierviltje, op duizend kleine of enkele grote ballonnen, in een lichtkrant, op een kalender, een spandoek, een T-shirt, noem maar op…. 
Wat mij betreft worden teksten op grote zwerfkeien als de Drachtster kei uitgezandstraald.

EEN STEENGOED IDEE: honderd keigoede spreuken op of onder:  DRACHTSTER KEITJES    Ik zie het al voor me: over 1 of 2 jaar wordt dé Drachtster Kei demonstratief versleept door duizend Drachtster boys in zwembroek: van het bejaardenoord Bertilla naar de Tabaksfabriek in het Centrum van Drachten-City.  Aan touwen, op een houten slee: een pré-historische krachttoer. Een eigen-aardig idee van mezelf, al zeg ik het zelf. Maar wél ook meteen verwerpelijk : al die opvallende, oneigenlijke, veenvreemde keien, dat “lig-in-de-weg”- graniet. Voorlopig til ik iets minder zwaar aan een minder omvangrijker en goedkopere, houdbaarder, duurzamer trottoirtegel-uitvoering.

Maar voorlopig moet  DR88  nog  ff  W88  op het uitgevlooi of dit initiatief valt in te kaderen binnen het lokale kunst- en cultuurbeleid. Of eerder: uit te kaderen. Neem straks maar goed nota van de binnenkort te onthullen Smallingerlandse cultuurnota.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2007/06/weekblog-2007-22-drachten-cultuurstad-van-het-noorden/

NIEUW: ONderLINERS, afsluitstrips onder je mail.

Bij een RECHTSKLIK op een mailhit verschijnt een menuutje. Selecteer dan: “Per E-mail verzenden” en de door jou uitverkoren onderliner wordt later in je E-mail mee-verzonden.

Voor de allernieuwste MAILHITS: bezoek elke week de website http://mailhits.eu

foto

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2007/05/nieuw-onderliners-afsluitstrips-onder-je-mail/

Weekblog 2007-21. Meer PAARDENGEFLUISTER.

foto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

227. Dy’t de leie bongelje lit, kin noch mei in mak hynder op ‘e rin reitsje.                                                                  Wie de teugel laat verslappen, kan met een mak paard nog op hol raken.

226. Wa’t foar ezel berne is, komt nea op ’t hynder.
Wie voor een ezel geboren is, komt nooit op het paard.

225. Hurdrinders binne dearinders.
Wie té hard van stapel loopt, volbrengt het meestal niet.

224. De bêste hynders wurde op ‘e stal socht.
Een degelijk meisje vind je bij haar ouders thuis.

223. Better in bline hynst as in leech helter.
Beter een blind paard dan een leeg halster.
Beter een half ei dan een lege dop.

foto 

Je kunt een paard wel naar het water trekken, maar niet dwingen dat het drinkt. 

Het oog van de meester maakt het paard vet*

Een gouden zadel maakt geen ezel tot paard.

Ook het beste paard struikelt wel eens.

Oude paarden stalt men achter de schans. 

foto

SKOWE JO EK MAR OAN.
Wat prachtich datst hjir eefkes omstrúnst. Jofel dat je weer even keek.
Bedankt en….OANT SJEN.

 

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2007/05/weekblog-2007-21-meer-paardengefluister/

Info energie-opwekkingstechnieken: Column ELKE MEDAILLE HEEFT ZIJN KEERZIJDE. deel 1.

ELKE MEDAILLE HEEFT ZIJN KEERZIJDE

In de ogen van beleidsmakers mankeert er altijd heel wat aan bestaande voorzieningen, maar hun broedoven-vers en vernieuwend concept zou daarvoor alle oplossingen bieden. Die visie geldt dus voor dat hopeloos verouderde plan en merkwaardig genoeg zal het even later ook wel weer voor dit fantastische, nieuwe plan gaan gelden. Want ook dát is mensenwerk. En dus worden er fouten gemaakt. Soms zeer ernstige…… zal pas later blijken.

Het komt me daarom voor dat men, bij de uitwerking van plannen met een grote impact op de maatschappij, omzichtiger te werk zou moeten gaan. Achterdochtig, verder kijkend dan de bestuurlijke neus lang is naar mogelijk misbruik en kwalijke gevolgen.

Vaak ligt een blinde vlek ten grondslag aan het falen van een schijnbaar goed idee. En een blindelings vertrouwen in de goede keus van de uitgangspunten door iemand anders. Omdat bij veel besturen niet voldoende menskracht en expertise voorhanden is, worden vandaag de dag talloze plannen extern, door project-ontwikkelaars bedacht. Die plannen worden domweg GEKOCHT. En die koop wordt dan vrijwel kritiekloos omarmd, mede omdat het aankoopbedrag moet worden gerechtvaardigd. Een controle-orgaan als een gemeenteraad heeft echter meestal onvoldoende tijd, interesse, inzicht, expertise en kritische zin in huis.

In Sittard is vorige week ( 100507) een biomassacentrale door brand verwoest na ontploffing van de oververhitte voorraad koelolie. Met de bouw van die fabriek was het gemeentebestuur  akkoord gegaan. Een mogelijke oververhitting en de gevolgen daarvan waren dus niet voorzien.

In Drachten zijn aan de orde tenminste drie projecten in de energie-sector: de bouw van een biomassa-centrale, van een ZEPP-centrale en van een vijftal supergrote windmolens. Over deze projecten is, voor de doelgroep de burger, alleen in de landelijke en provinciale pers gepubliceerd. Vol beloften in hoera-stijl. Verhalen omgeven door afleidende rookgordijnen en vrijwel volledig aangegeven door de project-ontwikkelaar zelf. Zo van: hiermee lossen we het mondiale CO2-probleem wel eventjes op. Of: we werken met onze methode alle biologische reststof-overschotten in Nederland wel even weg. Of: Met vijf vijfendertig metershoge windmolens wordt een grote bijdrage geleverd aan de gemeentelijke inspanningsverplichting voor het Kyoto-verdrag.

Bij het Smallingerlandse plan voor de bouw van een biomassa-centrale (plan Verhave) gaat het om een nog niet bewezen techniek. Er zou een sterk-geconcentreerde kunstmeststof worden geproduceerd, waarbij m.i. gedegen moet worden gekeken naar het opslagprobleem/ontploffingsgevaar. Want zelfs rottingsgas van een groenbak schijnt explosief te zijn. Verder is voor dit plannetje zowel de verkrijgbaarheid van de grondstoffen (varkensmest en biologische restanten van de supermarkt) als de afzetmogelijkheden van de producten (heet water op de Friese boezem, afval-sinters en de kunstmeststof) problematisch. De belangrijkste vraag is echter of het vervoer van de benodigde afvalstoffen uit Zuid-Nederland (Brabant, Zeeland) niet méér CO2-uitstoot veroorzaakt, dan bij het project als besparing wordt verondersteld.

Bij het lokale plan voor de bouw van een experimentele ZEPP ( dat is stroomopwekking zonder CO2-uitstoot in de lucht) is het de bedoeling dat het vervelende broeikasgas CO2 ondergronds wordt opgeslagen. In een aardgashoudende zandsteenlaag. Uit een bijna-leeg en daarom verlaten veldje wordt eerst een restje aardgas gezogen en verbrand, waarbij CO2 ONTSTAAT. Dat CO2 moet in het veld worden terug-gepompt, aardgas moet worden aangezogen, er moeten lang, dubbel pijpleidingstelsel worden gelegd en geboord.

Bij dit project zou m.i. eerst onderzocht moeten worden in hoeverre deze techniek behalve “CO2-neutraal”ook energie-neutraal is. Want misschien kost dit proefproject ook meer energie dan het oplevert. Een langdurige, aanvullende grote opbrengst van aardgas uit deze gashoudende zandsteenplaat zie ik niet zitten. En daarmee ook niet een forse CO2-opslagmogelijkheid. Want ik heb mijn bedenkingen tegen de voorspiegeling van de project-ontwikkelaar dat het CO2-gas al het resterende aardgas dwars door die zandplaat zal vooruitduwen, vanaf het inlaatgaatje netjes in de richting van het uitvoergaatje twee, drie kilometer verderop.

Bovendien zal de bouw van deze ZEPP  (plus een aanleunende fabriek voor het maken van zuivere zuurstof) moeten worden bekostigd. En de productie van zuurstof kost normaliter veel kostbare energie. Ook hierbij is de afname van de eindproducten (heet water op de Friese boezem, warmwater aan het omringende industrie-gebied en stroom aan het net) nogal dubieus.

Voor wat betreft de bouw van torenhoge windmolens naast een nieuwe laagbouw- woningwijk. Horizonvervuiling, geluidsoverlast? Jazeker. Belangrijk ook is de bedrijfs-onzekerheid (stil-legging voor reparaties en: het waait hier toch niet altijd). En: de bouw ervan is nogal kostbaar. Voor mij telt, dat het neerzetten van windmolens in onbewoond gebied (Sahara, Siberische toendra’s, desnoods het Friese waddengebied) menslievender is. Want electro is simpel via een draadje te vervoeren en verderop lust men er ook wel stroompap van.

Het komt me voor dat in veel gevallen dit soort projecten alleen gerealiseerd kunnen worden met een groot kapitaal aan subsidies (onze belastingcenten) plus durf-investeringen door de particuliere geldschieters. En, ook al zeggen ze van wel, investeerders geven geen cent om het milieu en geen cent voor zo’n project, totdat ze denken er flink aan te kunnen verdienen.

Het allerbelangrijkste is, dat deze Nederlandse milieusparende pogingen mondiaal gezien helemaal niets uitmaken. Nou, misschien 0,0001% reductie. Want de grootste vervuilers geven niet thuis. In het buitenland niet en ook in ons landje niet. Vandaag werd bekend dat jaarlijks de CO2-uitstoot mondiaal gemiddeld met 3,1 % GROEIT i.p.v. afneemt en dat is erger dan in het ergste scenario.

Smoesjes, dat voor duizenden gezinnen GROENE stroom zal worden geproduceerd, slik ik niet. Want hier is de meeste energie nodig voor de bouw en productieprocessen. CO2-afvang maakt stroom alleen maar duurder. Ook voor de Smallingerlanders kost elektro alleen maar meer. En die stroom wordt óók deels opgewekt in milieuvervuilende kolengestookte en kernenergie-centrales. Het aanpraten van een vals bewustzijn over hoognodige vermindering van de CO2-uitstoot zal bij mij niet lukken.

 Want nog steeds slingeren de Nederlandse kolen-en gasgestookte centrales enorme hoeveelheden broeikasgas de atmosfeer in. Tijdens het opwekken van de in Nederland benodigde energie wordt jaarlijks naar schatting 200 miljoen ton CO2 geproduceerd en in de atmosfeer geloosd. Een opslag door de grote maatschappijen van hooguit een derde deel daarvan in de bron van afkomst zou pas in 2040 aantrekkelijk én technisch mogelijk kunnen zijn.

Zelfs bij een, ogenschijnlijk zeer milieuvriendelijke activiteit als compostering van GFT-resten kunnen er milieubelastende gevolgen zijn. Als ik bijvoorbeeld eens grofweg bereken hoeveel groenbakvoer vanaf 2008 naar Drachten kan worden aangevoerd voor compostering ofwel vergisting in één enkele biomassacentrale, dan kan dat oplopen tot 300.000 ton. Met een vrachtwagenlading van 30 ton per keer en visa-versa dan zijn dat jaarlijks 20.000 vervoersbewegingen. En dan hebben we het nog niet gehad over het vervoer later van geproduceerde stoffen ( compost, afvalstoffen, meststof) van zeker 100.000 ton. Al de daarvoor gebruikte vrachtwagens verbranden heel wat diesel-energie, gooien heel wat roet, fijnstof en CO2 de lucht in.

En dat is precies wat de bestuurders niet meer willen. Zeggen ze.

Om die redenen is een goede, eerlijke publieke voorlichting beslist nodig. Gelukkig deelt de gemeenteraad die mening en organiseert aanstaande 24 mei 2007 in de Drachtster schouwburg De Lawei een hearing over diverse alternatieve energie-opwekkingstechnieken.
Voor het beter kunnen bekijken van de keerzijde van de mooi voorgespiegelde medaille zal Drachten nog ff moeten wachten.                                                         Anna Liese

 

Vrolijke noot: AL DEZE DRIE PROJECTEN in Smallingerland zijn NIET doorgegaan.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2007/05/info-energie-opwekkingstechnieken-column-elke-medaille-heeft-zijn-keerzijde-deel-1/

Weekblog 2007-19: HET WILHELMUS. ERGENS in FRIESLAND tussen DOKKUM en EE.

    De avond wandelt
langzaam aan dit huis voorbij,
de vogels zwijgen,
sterren komen een voor een,
het dorp doet haar lichtjes uit.


Tanka van Johanna Kruit

                              foto

 

 

foto
 

 

 

 

 

Medio 2017: 

 

Scholen moeten leerlingen les gaan geven in de tekst, betekenis en melodie van het Wilhelmus. Ook moeten Nederlanders op hun 18de verjaardag van hun burgemeester een boekje krijgen over de geschiedenis van Nederland met een uitleg van onze ‘democratische rechtsstaat’. Dat willen de formerende partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, blijkt uit een concept-tekst voor het regeerakkoord.

 

WILHELMUS, VOLKS-LIED ?

Gisteren, precies 75 jaar geleden, op 10 mei 1932 werd het Wilhelmus bevorderd tot Nationaal Volkslied. De tekst ervan is een 15-delig gedicht, waarschijnlijk geschreven rond 1590 door ene Marnix van Sint Aldegonde. De melodie ervan is dat van een nóg stokouder Frans soldatenliedje uit 1568. 

Het is merkwaardig hoe zuinig de Hollanders zijn met dit gedicht. Intussen is het taalgebruik en zijn de omstandigheden in deze contreien nogal wat veranderd en snappen weinig mensen meer iets van de tekst. Zeker de instromers van de laatste eeuwen, maar ook Friezen hebben er nauwelijks binding mee. Zo weinig dat bij het ( moeten) meezingen van deze verzen bij velen de monden nog wel open gaan, maar meteen weer dichtklappen ( al na de eerste zin van het eerste couplet) omdat er dan beseft wordt, wat de tekst inhoudt.
Kijk maar eens naar de eerste drie van de vijftien coupletten en

probeer dát maar eens uit te leggen.
 
 

 2017: 

WILLEM VAN NASSOV ( Een Nieu Christelick Liedt )

 

Wilhelmus van Nassouwe
Ben ick van Duytschen bloet,
Den Vaderlandt getrouwe
Blijf ick tot in de doot:
Een Price van Oraengien
Ben ick vrij onverveert,
Den Coninck van Hispaengien
Heb ick altijt gheert.
In Godes vrees te leven
Heb ick altijt betracht,
Daerom ben ick verdreven
Om landt om Luyd ghebracht:
Maer Godt sal my regeren
Als een goet Instrument,
Dat ick zal wederkeeren
In mijnen Regiment.
Lyf en goet al te samen
Heb ick u niet verschoont,
Mijn broeders hooch van Namen
Hebben u oock vertoont:
Graef Adolff is ghebleven
In Vriesland in den slaech,
Syn siel int ewich Leven
Verwacht den Jongsten dach.

De overige coupletten van deze oudste versie zal ik u besparen. Ik ben zo vrij om me te onthouden van een volledige tekst-analyse. Ik knip maar wat uit deze eerste drie coupletten, waarbij de spellingcontrole meteen op tilt slaat: 

Waarom zou ik een mij onbekende, reeds langs geleden overleden figuur gaan ophemelen? Heb ik Duits bloed in mijn aderen soms? En: de Coninck van Spanje vereren? Wat is dát voor onzin. Zó koningsgezind ben ick nou ook weer niet. Is dit niet heulen met een vroegere vijand, waar ooit tachtig jaar tegen geknokt is? Ook zijn alle Nederlanders niet uitzonderlijk kerkelijk meer en wordt er misschien meer naar Allah gebeden dan naar God. Zekers laat ik me niet gebruiken als instrument in een regiment. Of zal ik ene Willem gaan verschonen.

Al in 1933 schreef ene Knappert:  “Hoe jammer, het moet mij van het hart, dat ons volk van dit onvolprezen en aangrijpend lied slechts twee coupletten kent”. Bij sportieve bijeenkomsten bakken vandaagdedag publiek en de sporthelden er al helemaal niets van.
Bovendien is er nogal wat aan de tekst verrommeld. De eerste zin bijvoorbeeld was ooit “O Godt, hoe wonderlijcke staet ghi ons allen by”.

Om maar eens een knoop door te hakken: het lijkt me de hoogste tijd dat dit uit tenminste 1575 stammende, onbegrepen en  ellendiglange lied eens wordt vervangen door een ietwat toepasselijker en vrolijker “volkslied” van en voor deze hedendaagse multiculturele samenleving. Misschien zien ook de nieuwe medeburgers meer zitten in een gloednieuw lied als: “WIJ NEDERLANDERS”. Een lied, wat door jong én oud, mannen en vrouwen, door autochtoon en allochtoon, door Hollanders, Friezen, Turken, Marokkanen, Surinamers en alle anderen wél uit volle borst meegebruld of meegekweeld kan worden.

Een  MEDELANDERLIED dus als samenbindend element:        Ann@Liese

foto

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2007/05/weekblog-2007-19-het-wilhelmus-ergens-in-friesland-tussen-dokkum-en-ee/

Meer laden