web analytics

Fryslân…….Hynderlân, spectakel in het Friese Egypte.

foto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer over het prachtige Friese paard is te vinden op het  I-DOC.FRIES-PAARD

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2008/10/fryslan-hynderlan-spectakel-in-het-friese-egypte/

SAKE en DITTE doen niet aan KAPITAALSPREIDING

foto

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2008/10/sake-en-ditte-doen-niet-aan-kapitaalspreiding/

Le BLEU de WOLVEGA

                                                                                                                                            
foto

– Sinds ons gezin vele vakanties doorbracht in La Douce France ben ik de wat scherpe Franse kazen gaan waarderen. Dat inclusief de scherpe blauwe schimmelkazen zoals de Roquefort. Pas decennia later kwam in Friesland een biologische blauw-aderkaas op de markt. Nu ben ik beslist niet chauvinistisch zoals de meeste Fransozen wel zijn, maar eerlijk…geloof me maar…deze kaassoort, de Blue de Wolvega, heeft een superbe smaak: pittig en tóch zacht. Vol aroma’s en met een buitengewoon lange na-smaak.
-De bereiding van de Bleu de Wolvega is als volgt: de melk wordt geënt met een cultuur van zeer specifieke blauwschimmels. De wrongel wordt in standaard goudse kaaskuipjes gedaan waarna het vocht er uit word geperst. Zodra de kaas uit de kuipen komt worden er met naalden gaten dwars door de kaas geprikt. De kazen worden te rijpen gelegd in speciaal daarvoor ingerichte cellen. In de naald-sleuven groeit de blauwe schimmel als strengen door de kaas. Met vakmanschap wordt zo een blauwaderig kaasje verkregen dat onderscheidend en mild van smaak is. Over smaken valt niet te twisten.

Maar ik zeg wel eens: “Iedereen heeft recht op mijn mening”. Daarom is mijn stelling: de BLEU de WOLVEGA de FRIESLAND is de beste, lekkerste, tongstrelendste blauwaderkaas van de hele wereld.  HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

* Jaarlijks worden er ongeveer vijfduizend van gemaakt. Blue de Wolvega is vooral in Friesland te koop bij de betere kaas-speciaalzaken. Maar bijvoorbeeld ook in Amsterdam (bij KEF-Marnixstraat). En: deze kaassoort wordt bij diverse toprestaurants verwerkt in gerechten.

Om dicht bij ons Friese huis te blijven: je kunt een voorproefje van de BLEU DE WOLVEGA nemen in restaurant LYF’S , Hoofdstraat 73 in Beetsterzwaag-Friesland.

En wil je een flinke brok meenemen naar de homestee, dan kun je terecht in Beetsterzwaag bij de kaaswinkel TSIIS, hoofdstraat 79 met zomer-opening: dinsdag t/m donderdag (9.30 – 18.00 uur), vrijdag (9.30 – 21.00 uur) en zaterdag (9.00 – 17.00 uur), of bij La Provence, kaas & wijn, Zuidkade 28 te Drachten.

En je koopt ‘m gewoon op de donderdag- en zaterdagmarkt in Drachten bij de (Nederlandse kaas-) kraam van Mario & Kevin Rosier uit Wolvega. Of in Groningen op de Vismarkt (dinsdag) of in Dokkum op de woensdag. een voordeliger variant is de Noordlander (Wolvegaster bleu). Deze blauw aderkaas is afkomstig uit dezelfde zuivelfabriek in het Friese Wolvega. De kaas heeft door de blauwe schimmel een karakteristieke smaak, die door de liefhebber zeker gewaardeerd wordt!

Le Bleu wordt ook gebracht door:

Hanos (heel Nederland)

Tsiishûs Wytske – Joure

Gastrovino Otten – Wolvega

Groothandel Jansma – Haule

Kaaswinkel Boersma-Heerenveen

Vermaning Horecaservice – Heerenveen

G.Krikke en Zn – Grou

Le bon goût, Peperstraat 4 te Sneek

Zuivelhoeve-Leeuwarden,  Kleine Kerkstraat 23.

Zuivelhoeve-Drachten, Noorderbuurt 12a.

Kaashandel (markten) De Vriend-Franeker.

Sa ist en net oars….want as ’t oars wie, dan wie ’t net sa.

Terug naar de > VOORPAGINA van deze website

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2008/10/le-blue-de-wolvega/

Arme IJSLANDERS

foto

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2008/10/arme-ijslanders/

HERFSTHAIKU

foto

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2008/10/herfsthaiku/

duo-haiku (Di-fers)

foto

 

 

 

wyld sriemjende rein
tûken dûnsje yn ‘e wyn
de kachel snoarret

striemende regen
takken dansen in de wind
de kachel snort warm

© Era Copier 2008

————————————————————————————————– 

kearsen ferljochtsje
it tsjuster mei sêfte glâns
ferbûn mei inoar

kaarsen verlichten
het duister met zachte glans
verbonden moment

 © Era Copier 2008

—————————————————————————-

oranjereade
septimbersinne groetet
it skip oan ‘e kym

de septemberzon
groet oranjerood het schip
aan de horizon

© Era Copier 2008

 

 

foto

 

 

 

 

 

 

 

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2008/10/duo-haiku/

Herfstgedicht, een blijdrage van Era Copier.

Dit is een bijdrage uit 2008. Inmiddels zijn (via een tussenstap) veel fotoverzen (beeldgedichten)  gepubliceerd als    + KLANKbeeldgedichten-Friesland.  Deze (blauwe) link kun je nu naar je scherm slepen om daaruit ook later poëzie te putten. Elk afzonderlijk beeldgedicht kun je per e-mail versturen, delen met een ander, door de afbeelding aan te klikken en de optie PER E-MAIL VERZENDEN te gebruiken. Of door te selecteren, te knippen en te plakken.

Die handeling kun je nu hanteren bij dit gedicht van Era. Of bij DIT vers:  http://bit.ly/1raimsk

foto

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2008/10/herfstgedicht-een-blijdrage-van-era-copier/

ADAM & EVA (grapke)

foto

 

 

 

 

ADAM & EVA

Adam libbe fier hjir fandinne
yn de tún fan Eden, poer allinne,
wol mei de seine fan de Hear,
wat wol in minske noch mear.
Hy run neaken en bleat,
baaide yn ‘e sinne en yn ‘e sleat,
geniete sa’t it like
sân dagen yn ‘e wike.

Adam libbe foar de wyn
by dei en by sinneskyn.
Oant hy seach, yndie,
dat elts bist in wyfke hie.
Hy sei: Hear ik wol net seure,
mar der moat wol wat gebeure.
Ik freegje jo nederich mar mei sin:

in wiif foar my is wol in gewin. 


Goed, sei God, ik sil dy ien jaan.
De rest moast do sels dan dwaan.
Ik soargje foar in wiif, moai en nij,
dy’t har libben diele sil mei dy.
Adam die doe aardige dingen,
hy makke twa ferlovingsringen,
sjongend ta de Hear: ik krij in wiif

foar net mear as in rib út myn liif. 

 

Doe’t Adam te sliepen lei
die God syn krewei.
Hy makke de dream fan elke man
eksakt neffens plan.
En se libben hiel tefreden
tegearre yn de tún fan Eden.
De simmer rûn al nei de ein
doe’t Eva rôp, hiel optein,

dêr hingje appels yn de beam. 

 

 Ik wol ien ite: it is myn dream.

Wat kin de Heare dêr no op tsjin ha,
ien appel minder, wat in poeha.
Yn in beam, sa folle mei fruit
makket ien appel neat út, op dit stuit.
Se naam in hap, wylst se sei:
ien appel deis, dat giet der mei.

 

 

Doe wie it dien mei it paradys.
Fan doe of oan wie wurkjen it devys.
Troch ien appel, sa’t wy no witte,
moatte wy ús no út de naden switte.
Ien appel, foar Eva in feestmiel,
mar it snijde djip yn minskensiel.
De konklúsje: hawwe jo in kar,
snobje ferstannich, yt in par.

 

Auteur onbekend. Vertaling Baukje Miedema.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2008/10/adam-eva-grapke-2/

DE NACHTPON

Twa âldere minsken trouden.
Een ouder stel trouwde.

Yn de earste nacht fan harren houliksreis droech de neie breid in lange wite satinen nachtpon.
Op de eerste avond van hun huwelijksreis droeg de nieuwe bruid een lang, wit satijnen nachthemd.

De brêgeman seach har oan, draaide him om en foel yn sliep.
De bruidegom keek naar haar, draaide zich om en viel in slaap.

Op de twadde jûn hie se in tige seksy, trochkyk pon fan echte side oan.
De tweede nacht droeg zij een zeer sexy doorkijk-babydoll van echte zijde.

Wer seach er efkes nei har en draaide him om en foel yn sliep.
Weer keek hij even naar haar, draaide zich om enviel in slaap.

Yn de tredde nacht, hast wanhopich, gong se hielendal neaken op bêd, mar ek doe draaide hy har, hast daliks, de rêch ta en foel yn sliep.
De derde nacht, bijna wanhopig, schoot ze helemaal naakt in bed, maar ook toen draaide hij haar, bijna meteen, de rug toe en viel in slaap.

No, frege se, alhiel ferbjustere, de oare moarns by de breatafel: Wat fûnst fan myn moaie nachtpon? Nou, vroeg ze volledig verbijsterd de volgende ochtend bij het ontbijt: Wat vond je van mijn mooie nachtkleding?

Tige moai, sei hy, mar datjinge dy’tst fannacht oan hiest moat nedich strutsen wurde.
Heel mooi, zei hij, maar wat je vannacht aanhad moet nodig worden gestreken.

Taalomzettingen: Henk Veenstra, Baukje Miedema.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2008/09/de-nachtpon/

DE CURIEUZE EN GRUWELIJKE GESCHIEDENIS VAN DE OUDE FRIEZEN ( 2)

In het algemeen hadden de Germaansche volken weinig afbeeldingen hunner godheden, alzoo zij zulks onvoegzaam achtten, hetwelk ook door de Friezen nagevolgd schijnt te zijn. Echter hadden zij het vermaarde bosch Baduhenna, welligt tusschen Franeker en Harlingen om-streeks het dorp het dorp Herbajum gelegen, alwaar zij eene godin of eenen afgod van dien naam vereerden en er de beeldtenis van hadden. Ook vindt men van Fosta op Ameland, en den afgod Stavo te Stavoren dikwijls gewag gemaakt, welke hunne tempels hadden en vereerd werden. Overigens had men gewijde bosschen, waarin men de goden eerde zonder eenig beeld of zinnelijke voorstelling te hebben.

De Druïden of Barden waren hunne priesters en geleerden, die ook de godsdienst waarnamen en alleen hare geheimen wisten. Deze muntten in kennis, hoe gebrekkig dan ook, toch verre boven de anderen uit, en maakten eenen stand op zich zeIven uit. Deze Druïden of Barden waren tevens dichters, die liederen vervaardigden en zongen ter eere van hunne goden, om dezelve te vereeren of te verzoenen. Ook schijnen zij altaren gehad te hebben, die door de Druïden bediend werden, en waar op de plegtige offeränden voor de goden geofferd werden.

In het algemeen stonden deze Druïden bij het volk in groote achting, en hadden eenen onbepaalden invloed, zoodat zij ook in vele gevallen als regters of scheidsmannen gehoord werden, op welker uitspraak geene tegenbedenkingen werden gemaakt. De geschiedenis huns volks maakte ook vaak de stof uit van hunne bardenzangen of Barrites, zoo als dezelve genoemd werden, waarin zij de heldhaftige bedrijven hunner voorvaderen en derzelver gelukkige of ongelukkige lotgevallen bezongen, en alzoo in het geheugen bewaarden en der nakomelingen overleverden, om dezelven zoowel als hunne tijdgenooten tot dapperheid en vaderlandsliefde aan te sporen.

Gelijk afgoderij zeer na aan bijgeloof verwant is en ten allen tijde daarmede vergezeld gaat, zoo vond dit ook hij de oude Friezen plaats. Zij hadden eene soort van Waarzegsters, die ook de legers, ten strijde gaande, volgden, om geluk of ongeluk te voorspellen. Boomtakjes, die men op zekere maat afgesneden had en op een wit kleed spreidde, werden  als het Iot gebezigd, waaruit de Priester of Waarzegster, alleen met de geheimen bekend, de begeerde zaak navorschte. Het geluid of de vlugt der vogelen, hunne bewegingen in het vliegen, het brieschen van zekere gewijde witte paarden, die tot dat einde in gewijde bosschen onderhouden werden, waren de hulpmiddel-en, welke de Priesters en Waarzegsters bezigden, om er het toekomende uit te voorspellen. Hunne antwoorden of zoogenaamde godspraken waren ook meestal zoo raadselachtig, ingewikkeld of dubbelzinnig ingerigt, dat, hoe de bevraagde zaak ook mogt uitvallen, de voorzegging bewaarheid moest worden.

Van al wat bij de afgoderij en het dwaze bijgeloof onzer heidensche voorouders plaats greep, was er niets zoo ijsselijk, als het plegen van menschenoffers, hetwelk tot in de achtste eeuw onzer jaartelling in Friesland plaats had. Het schijnt dat deze ongelukkige slagtoffers niet alleen gekozen werden uit de overwonnene vijanden, en wel uit de eerste gevangenen, maar, hetzij op gezette tijden jaarlijks, hetzij bij algemeene volksonheilen en rampen, namen zij tot deze verschrikkelijke offers ook menschen uit hunne eigene natie, die door het lot  daartoe aangewezen werden. In het eerste geval schijnen de dus opgeofferde vijanden dankoffers te zijn geweest, om de goden voor de verkregene overwinning te vereeren; doch diegenen, welke uit hun midden tot deze rampzalige plegtigheid geëischt en geschikt werden, waren oflers om het misnoegen der goden te stillen alzoo om aanwezige of gevreesde onheilen af te weren. De doodstraffen, die zij aan misdadigen pleegden, als dieven, kerkschenders en dergelijken, werden ook in den vorm van offeränden ter ere van de goden volbragt, hebbende hierbij, gelijk bij andere menschenoffers, en in het algemeen bij al wat hunne godsdienst  betrof, vele en belagchelijke bijgeloovige plegtigheden en verzinselen plaats.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2008/09/de-curieuze-en-gruwelijke-geschiedenis-van-de-oude-friezen-2/

HERFSTKLEUREN ( ingezonden kortgedichten )

foto

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2008/09/herfstkleuren-ingezonden-kortgedichten-2/

DE CURIEUZE EN GRUWELIJKE GESCHIEDENIS VAN DE OUDE FRIEZEN (1)

De OUDE FRIEZEN, archief

De oude Friezen waren sterke, geharde en ruwe menschen, forsch van voorkomen. Verwijderd van alle weekheid, de vrucht van eene verfijnde  levenswijze waren zij volkomen gehard tegen elke verandering des weders, en tegen de ruwheid der lucht, die toen in deze oorden veel grooter waren dan thans. Hunne kleeding bestond uit de vellen der beesten, die zij op de jagt vingen, en die zij zonder zwier los om het lijf slingerden en gespten of bonden, loopende veelal in den zomer half naakt, zijnde hun gewaad anders door alle jaargetijden heen steeds hetzelfde.

De kinderen werden al vroeg gewend aan hitte en koude, en dus gehard tegen de guurheden des weders en andere vermoeijingen. Zwemmen, te paard rijden en andere ligchaamsoefeningen, waren al heel vroeg het bedrijf der kinderen, en zij werden al spoedig tot de jagt en visscherij opgeleid, waartoe hun waterrijk land en de groote boschen, waarin toen veel wild was, overvloedige gelegcnheid aanboden.

Hunne matige levenswijze, vervreemd van alle weelde, verfijning of verwijfdheid, deed hun gespierde krachten bezitten, die zij, door oefening versterkt, ook tot in den ouderdom bleven behouden, terwijl hunne kuische huwelijkstrouw hun zoo wel zedelijk als ligchamelijk tot eene bron van geluk, verstrekte. Ook droeg hier toe bij, dat men het huwelijk vóór den ouderdom van twintig jaren bereikt te hebben voor ongeoorloofd hield, en dat lang ongehuwd te blijven voor eene eer gerekend werd. Veelwijverij was onder hun niet in zwang gelijk bij vele andere heidensche natiën.
Overspel en hoererij werden zwaar, veeltijds met den dood gestraft. Levenslange eerloosheid en onuitwisbare schande waren het onmiddellijk gevolg van eenig ontuchtig bedrijf.

Godsdienst. Ongelukkig waren ook de oude Friezen, gelijk toen alle Europische volken, heidenen, die, geheel vervreemd van de kennnis en dienst van den eenigen waren God en zijnen geopenbaarden wil, ook aan de afgoderij overgegeven. In hoe verre de Friezen de afgoden vereerden, die de oude Duitschers erkenden, is niet wel te bepalen.

Afgoden. Al de namen der dagen, bij ons in gebruik, zijn van de vereering der goden ontleend:  Zondag van de zon; Maandag van de maan; Dingsdag of volgens het oud Saxisch Tijwesdeag van Tuisco, eenen der voornaamste Germaansche goden; Woensdag was benoemd naar Wodan; Donderdag is dus benoemd naar Thor, eenen afgod wien het bestuur over het onweder en de veld-vruchten werd toegeschreven; Vrijdag is benoemd naar Friga, den godin der liefde; en Zaturdag is de naam van den laatsten dag der week, benoemd naar Sealer.  Of de Friezen alle deze afgoden vereerd hebben is onbekend. Men kan de dagen der week dus wel uit navolging hebben benoemd, zonder dat het vast ga, dat al die afgoden ook vereerd werden.


 

Uit: GESCHIEDENIS VAN FRIESLAND  De OUDE FRIEZEN, archief

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2008/09/de-curieuze-en-gruwelijke-geschiedenis-van-de-oude-friezen-1/

Meer laden