«

»

Nov 25

Print this Bericht

CO2: een dodelijk gas.

25 november 2017. Bij een té grote concentratie CO2 in de ademlucht krijg je koppijn. Bij grote concentratie is CO2 dodelijk, want het verdringt zuurstof, het eerst in de hersenen. CO2 is naast verstikkend ook GIFTIG: het verzuurt het bloed binnen korte tijd.

Bij lekkage kun je binnen een paar minuten het loodje leggen. Hulpverleners bereiken je niet tijdig, want de motoren van hun auto’s werken niet zonder zuurstof. Negen jaar geleden waren er twee bijna-rampen door CO2-lekkage in Duitsland.

Gister gebeurde een bijna-gelijksoortige bijna-ramp in WOLVEGA.

In Mönchen-Gladbach ging het om een CO2-=lekkage in een verffabriek *)

In Wolvega ging het ook om een CO2-lekkage door een haperende afsluitventiel in een verffabriek van MOTIP, één van de tien risicobedrijven in Fryslân. Of vanwege een scheur door overdruk in de opslagtank van hoog-geconcentreerd CO2-gas. Zo’n 33.000 liter van het 90% zuivere broeikasgas is in de atmosfeer verdwenen. En nu maar aannemen dat de rampenbestrijders voor hun eigen veiligheid perslucht-maskers hebben gebruikt. Op de foto hieronder zie je de (gelukkig zichtbare) dodelijke CO2-wolk.

 

*) zondag, augustus 17, 2008    TT 126 Duitsers onwel na gaslek in fabriek.

In het Duitse Mönchengladbach zijn ruim 100 mensen onwel geworden door een gaslek in een verffabriek. Dertien van hen zijn naar het ziekenhuis gebracht voor behandeling. Het gaat om personeel, brandweerlieden en buurtbewoners.
Het lek ontstond in de blusinstallatie van de fabriek waardoor een grote wolk CO2-gas is ontsnapt. De wijde omgeving van de fabriek is afgezet. Het gebouw staat in een dal waardoor de gaswolk boven de fabriek blijft hangen.
Het reukloze gas is zo’n vijftig huizen in de omgeving binnengekomen. De huizen moeten eerst worden gelucht voordat de bewoners hun woning weer in kunnen. Hulpverleners konden de omgeving niet bereiken omdat hun wagens stopten wegens zuurstofgebrek. Een helicopter, ingezet om het gas weg te wapperen, bleef nog net in de lucht.


Augustus 2008. 

ALS UIT EEN RAMPENFILM

In de lakfabriek van de firma Dyrup in Münchengladbach vatten spaanders en karton vlam. Een pas geïnstalleerde, ultra-moderne CO2-blusinstallatie treedt in werking. De uitstromende CO2 dooft de brand, maar het ventiel bleef openstaan. De volledige inhoud van de CO2-tank werd geloosd. Het gevaarlijke gas, reukloos én onzichtbaar, verspreidde zich in de omgeving.

Buurtbewoner Michael Feldges: “Plotseling blafte onze hond en sprong op. Toen ik met haar naar buiten ging, begon Laika te wankelen. Ik draaide me om, pakte mijn twee jonge kinderen en vluchtte van de fabriek weg”.

Bouwvakker Bernd Wintzen: “Toen de motor van mijn vrachtwagen stopte, stapte ik uit. Plotseling had ik geen lucht meer. Ik ben neergevallen en kwam pas weer bij in een zuurstoftent”.

Zo dicht was de gaswolk, dat de motoren van de eerst-aankomende brandweerwagens afsloegen. Zes brandweerlieden zonder zuurstofmasker vielen meteen neer. Voordat de hulpverleners de bewoners van de wijk Gxfcdderath konden bereiken had het gas hen al bereikt. Degenen die uit het raam keken, zagen mensen op straat plotseling ineenzakken. Een motorrijder kwam tot stilstand en viel om met zijn motor. Ook automobilisten zakten achter het stuur in elkaar of vielen bij het uitstappen op straat. Deze berichten werden door de politie bevestigd.

Ter plekke moesten meerdere mensen ge-reanimeerd worden. Minstens 107 mensen met ademhalingsproblemen moesten ter plekke worden behandeld. In het plaatselijke ziekenhuis werden 19 mensen opgenomen, één persoon ligt op intensive-care. Een noodarts: “Dat was op het kantje”. Ongeveer 500 hulpverleners van brandweer, politie, Rode Kruis enz waren snel ter plekke. De omgeving in een straal van 2 kilometer rond de fabriek werd afgezet. Uit de omliggende 50 woningen werden de bewoners geëvacueerd. Er kwamen twee helicopters aan te pas om wat CO2 weg te blazen  het was windstil. Brandweerlieden gingen later de deuren langs om de woningen vrij van CO2 te blazen. Een afslag van de A 61 werd afgesloten, het plaatselijke treinverkeer stilgelegd.

Het is m.i. te danken aan een snelle erkenning van het probleem, de krachtdadige en massale inzet van hulpverleners dat dit ongeval niet een echt grote ramp werd. In een dichter bevolkt gebied als Nederland ( bij een minder goed-georganiseerde hulpverlening) zou dat wel eens anders kunnen zijn. Bovendien gaat het bij Shell-Pernis en bij de plannen van Rotterdam om een zeer groot volume van 99% zuiver CO2 en een zeer lang leidingtraject. Al een klein gaatje van 5 millimeter ergens in een CO2-transportleiding kan de oorzaak zijn dat mensen in een omtrek van 100 meter binnen 2 minuten sterven.

——————————————————————————————

Nadelen CO2 blusser

  • CO2 blussers hebben geen indringend vermogen. Eigenlijk doof je het vuur omdat het zware CO2-gas de zuurstof even verdrijft.Het kan daarna dus weer makkelijk ontbranden. Hierdoor is CO2 ook niet in staat branden van vaste stoffen echt te doven.
  • CO2 is zwaarder dan lucht. In kleine ruimtes zoals ook een fabriekshal, kan daardoor verstikkingsgevaar ontstaan.
  • Het blusmiddel is duurder in aanschaf dan poederblussers en schuiimblussers.
  • Het blusmiddel is snel op
  • CO2 is minder geschikt voor buiten, omdat het gas kan vervliegen.
  • Bij gebruik op vaste stoffen ontstaat veel rook.
  • ——————————————————————————————-

Permanent link to this article: http://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2017/11/co2-een-dodelijk-gas/