web analytics

Proef met armband tegen koopziekte en kleptomanie (column)

DE RIJK-BAND.

Een groep van vijftien vrouwen loopt in Drachten (Friesland, Nederland) met sensoren om de pols. Het gaat om een experiment. Als de mevrouw anderhalve meter van een virtuele grens komt, hoort ze een pieptoon uit haar armband. Dat moet de dame ervan weerhouden om die virtuele lijn over te gaan. Als de koopgrage klant het eerste signaal negeert dan loopt ze aan tegen virtueel schrikdraad (een luidruchtiger signaal van haar armband).

Winkeliers kunnen zo deze speciale klanten weerhouden van winkeldiefstal en onnodige aankopen. Want kleptomanie is voor hen een forse verliespost en op de drukte van ( door de partners ) teruggebrachte aankopen zit het winkelpersoneel ook niet te wachten. Het “actieve winkelgebied” kan steeds worden verplaatst in een stad of naar andere steden. Alle winkeliers zijn faliekant tegen een algemeen winkelverbod.

“Winkeliers willen meer aandacht kunnen geven aan hun betrouwbare consumenten”, legt Rein-Pier Lagewei van de hagelnieuwe werkgroep Toegepaste Psychiatrie van de Universiteit-Franeker uit: “Probleem van kleptomanie is minder kasgeld bij de winkelier en het probleem bij koopziekte is minder geld en schulden bij die huishoudens. Er kan dan minder geld worden besteed aan echt noodzakelijke aankopen, bij voorbeeld aan voldoende en gezonde voeding. Het gaat dus niet om een arm-band, maar juist om een rijk-band”.

Dit is de eerste fase van het onderzoek, dat momenteel wordt gedaan over dit “koopgedrag” van sommige vrouwen. Een volgende stap is dat de virtuele draden om winkelpanden of – gebieden niet langer nodig zijn en dat er alleen voor deze speciale consumenten bij BINNENKOMST van bepaalde, aangesloten winkels een signaal afgaat gedurende een jaar. Daarbij zou “de therapie” succesvol kunnen worden afgesloten.

Inspiratiebron: Frysk nijs 27-06-2016  >  http://www.itnijs.frl/2016/06/proef-mei-kij-yn-e-greide-sunder-stek/

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2016/06/27702/