web analytics

Fryslân-Foarút.

De Provincie Fryslân heeft de heer Sibbald in dienst genomen om de commerciële eigenbelangers van diverse bureaus op toeristisch terrein te laten samenwerken. Zelf is Alvin ook nog de directeur van FAN FRYSLÂN (voorheen Fryslân Marketing, failliet 2012 ). Er zijn al diverse van die commerciële clubjes met miljoenen euro’s aan subsidie overeind gehouden en tóch ten gronde gegaan.

– See more at: http://www.balkstercourant.nl/nieuws/9600/paul-van-gessel-stopt-als-directeur-fryslan-marketing/#sthash.z6gcKAYF.dpuf

Alvin Sibbald heeft een rapportje gemaakt van gesprekken met een deel van die ondernemers. Een Fries gezegde is: IT IS MEI SIZZEN NET TE DWAAN. De opdracht was zoiets als: zoek uit of en hoe de Friese horecaffers op één lijn te brengen zijn…..en de teneur van het rapport zou zijn: De Friese ondernemers zouden meer moeten samenwerken. Dat schiet niet op en dus is er voorlopig nog geen sprake van eendrachtige toedracht om Friesland in Neder- en Ommeland te promoten. Vooralsnog is het een kwestie van korte neuzen en heel lange tenen.

Lovenswaardig is wél de consistente prestatie van een outsider, het bureau Friesland-Holland, waar de heer Albert Hendriks energiek de scepter zwaait. Jaarlijks een bijna 100 pagina’s tellend  gratis toeristisch magazine in vier talen ( Gouden Friese Wouden ) plus nog zo’n 100 websites onder zijn beheer is toppie.

En dan is er nog het initiatief van het Sneker “communicatie-bureau” MyriadM. De heer Van Goor streeft er naar om alle 482 Friese dorpen en steden een app te verkopen waarmee mensen met een handy informatie over de plaats, een evenementen-agenda plus vanzelfsprekend ook commerciële aanbiedingen kunnen oproepen.

Alles zeer loffelijk, maar ik zie in die pogingen nog niet een geheid stevig fundament om de internationale toerist naar Friesland te lokken. En ook Nederlanders zullen buiten die Friese dorpen en steden niet zo snel zo’n app-je tegenkomen. En een gratis WiFi in een stad of alleen maar op de stoep van een dorpscafé.

Wél interessant is de opmerking van Van Goor, dat “recent onderzoek (dat van Alvin Sibbald?) ervoor pleit dat de toeristische promotie van de regio’s terug moet naar de gemeenten en de burgers”. Paul denkt dus dat de schrijfsels en foto’s van inwoners over hun favoriete poosplekje de seizoen-agenda’s op zakelijke websites voldoende kwalitatief zullen opleuken om hun woonstee voor drommen toeristen aantrekkelijk te maken. Ik waag dat te betwijfelen en ook of Us Heiltelân hier in den lande and elsewhere abroad soepel zal zijn te vinden. Het wordt straks misschien nog dringen daar op die verzamelsite van burger Van Goor. Maar voorlopig nog even niet: http://www.usheitelan.nl/

 

FRIESLAND IN THE PICTURE

Anno 2013. Toerisme is enorm belangrijk voor de Friese economie. Met een omzet van ruim € 1 miljard en een werkgelegenheid van 19.000 banen is toerisme één van de sectoren met toekomst voor Friesland. Er zijn ruim 2.600 bedrijven actief, vooral in het Merengebied, rondom de Elfsteden en op de Waddeneilanden.

 

14 april 2014 – De Statenfractie Friese Koers wil dat topmodel Doutzen Kroes het gezicht wordt van een nieuwe miljoenencampagne van Nichetoerisme voor de provincie Fryslân. Fractievoorzitter Jelle Hiemstra: “ Het is een gouden kans om het “Nichetoerisme” van de provincie Fryslân te promoten met de bekendste Friezin ter wereld.

Het Nichetoerisme is in opkomst en zorgt voor veel werkgelegenheid zoals de marketing aanpak van” I Amsterdam”. Het gaat om de beleving van de vakanties en met de juiste aanpak kan dat voor Friesland zeer goed uitpakken.

 

*) Gerekend met een extra toestroom van 2 miljoen buitenlandse gasten gedurende een viertal maanden ( dat zijn 24 verblijfsperiodes van 3-4 dagen) gaat het om ongeveer 41.700 tweepersoons-hotelkamers. En die zijn er niet in Leeuwarden. Dus zullen de gasten moeten uitwijken naar omgevende steden als Harlingen, Dokkum, Drachten, Bolsward, Sneek. En dan is ook de dagelijkse bereikbaarheid vis-versa van cruciaal belang.

– Met de ondergang van VVV Lauwersland en andere VVV-kantoren kunnen er nog steeds geen ferme stappen worden ondernomen om meer buitenlandse, vooral Duitse en Belgische toeristen naar Friesland te verlokken. Een  IETS-isme is niet genoeg. Een concreet plan misschien wel. GS van Friesland heeft Loek Hogenhout aangesteld als toekomstige provinciale marketingdirecteur. Loek wist het nog niet zo goed en daarom roept de Leeuwarder Courant (sinds 1752) de lezers om IETS te bedenken om busladingen buitenlandse toeristen over de streep van de Afsluitdijk te trekken.

Loek Hogenhout heeft bij de Raad van Toezicht aangegeven dat hij zijn functie van directeur Merk Fryslân met ingang van 26 maart 2015 neerlegt. Aan dit besluit liggen persoonlijke overwegingen ten grondslag.

Niet wachtend op de invulling van een Provinciaal opgezette promotie hebben toeristische ondernemers en andere belanghebbenden uit Noord-Oost-Friesland zich verenigd in de Stichting Regio-Marketing Toerisme. Het doel is om deze groene regio beter “op de kaart te zetten” en om de gasten-in-spe van passende informatie te voorzien.

 

——————————————————————————————————————————————————–

Ikzelf zou deze prachtprovincie ook en zelfs – met Fryske Hynders en al- eerst voor een mondiaal publiek in de showroom willen zetten. Plus de aanleg van een forse toeristentrekpleisterplaats in centrum Friesland bij Drachten-City. Zie http://dreamshapedrachten.wordpress.com

Friesland “in the picture” brengen, in een gecoördineerd marketingsysteem, maar vooral niet gebonden aan één enkele onderneming of één enkele CH2018-website. En wel vrijwel zonder woorden: FRIESLAND in BEELD dus. Zonder taalbarrière gewoon en simpel tonen wat Friesland zoal te bieden heeft.   Want  ©  FRIESLAND DOET JE GOED  ©

Bij het perspectief van Leeuwarden-CULTURELE hoofdstad 2018, met CULTUUR aangewezen en aangeprezen als motor voor het commerciële welvaart (onze economische toekomst), lijkt me een digitaal kijkje in Friesland nuttig en nodig.

Ik ben alvast maar slag gegaan om Friesland ZONDER WOORDEN te promoten. Friesland is alvast in beeld gebracht op

http://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/friesland-in-1001-afbeeldingen-toerist-info/

waarbij een aantal “regio-sites voor city-marketing”:

SJOCHRIS FRYSLÂN

 

geen gesomber dus.

Geen gesomber dus: Fryslân Foarút.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2013/08/fryslan-foarut/