web analytics

De nieuwste CO2-LMN: “krijg toch de kleren” van de kiezer.

Er werd verhaald van een premier, kort van stuk maar lang van stof, die erg op zijn beeld was gesteld. Zijn beleidsmakers maakten steeds plannen voor de premier om hogerop te komen, om bij de Grote Tien te horen, maar de premier was steeds maar niet tevreden. Want uiteindelijk wilde hij meer dan als halve zool bij die Grote Tien zitten, meer dan om te mogen meeluisterenen  in dat milieu niet te mogen meebeslissen. Daarom beval hij zijn ambtenaren om iets nieuws te verzinnen met “een stof die niet bestaat.” Maar zijn volgelingen konden zo gauw niets bedenken om de premier hogerop te brengen.

Dan komen er een paar rondreizende industriëlen G. BORG *) en S.HELL *) langs het hof, die beweren helemaal aan zijn wensen te kunnen voldoen. Zij hebben een uniek, nog nooit vertoond concept met de onzichtbare stof kooldioxide, die alleen inzetbaar is voor slimme mensen. Deze praatjesmakers vertrouwen erop, dat niemand zal durven erkennen de voordelen van het gebruik van de stof CO2 niet te zien uit angst om voor stom te worden uitgemaakt en niet voor vol te worden aangezien.

De premier vraagt de “firma” B&H om voor hem een passend plan te maken met deze bijzondere, luchtige stof. Hij beveelt, dat het de heren niet mag ontbreken aan steun en geld. De belanghebbers overleggen geruime tijd in het verborgene “to create acceptance”. Na een lange poos komen ze met veel Co2nzin naar het hof en ze doen alsof ze een heel bijzondere oplossing hebben bedacht. Ze voeren een fantastische PR-show op en smeren de premier een kooldioxide-concept aan, dat alleen gezien kan worden door heel slimme mensen. De MP aarzelt. Hij doorziet het plannetje van de geldwolven niet, maar door de verrukte kreten van zijn eigen napraters gaat hij er zelf ook in geloven. Zeker als ook zijn hof-dames zeggen, dat dit gebruik van CO2 hem zo goed zal passen! De premier in het hoge torentje waant zich nu al in de gewenste toppositie boven de oppositie, maar hij wil natuurlijk niet dat het volk denkt dat hij dom is. Hij vertoont zich dus eerst in de overgang aan zijn knechten, en dezen, bevreesd voor zijn ongenoegen, prijzen de nieuwe oplossing de Noordelijke bodem in en loven de uitgekiende aanpak.

Tenslotte besluit de premier tot vertoning van zijn pakkie-an aan het hele volk, want iedereen was nieuwsgierig geworden en wilde wel eens wat meer horen over dat werkgelegenheids-wonder. Oprecht in een open BMD*),  met daarachter een hele stoet meelopers, vertoont hij het idee terwijl het gemene volk omvalt van verbazing, ergernis en zorgen.

Totdat een nieuweling in het praatpubliek roept: “NEE hé, dat plan stelt eigenlijk niets voor.” Iedereen houdt de adem in voor de woede van de premier, maar plots wordt de kreet beantwoord. “De jonker heeft gelijk! Deze show heeft niets om het lijf. Wij zien het nog niet!” Spoedig roept iedereen dat het concept ook niet deugt, maar de MP weet niet beter dan blindelings door te gaan. En zijn volgelingen blijven de nasleep dragen.

 En waar zijn de beroertjes B.BORG en S.HELL gebleven? Met de buit vertrokken naar de Noorderzon.

*) Shell wil CO2 in Barendrecht onder de grond verstoppen en de groep BORG wil dat in Noord-Nederland.

*) BMD= de langbeloofde, maar nog ontbrekende Brede Maatschappelijke Discussie over CO2-opslag.

Wil je achtergrondinformatie? Klik dan eens op: CO2-opslag…INLEIDING en OVERZICHT.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.fanvanfryslan.nl/wordpress/2010/08/co2lmn-de-nieuwste-%c2%93krijg-toch-de-kleren%c2%94-van-de-kiezer/